Alla inlägg den 18 maj 2009

Av Elin - 18 maj 2009 21:58

Jag och Omeed pratade om att om man tar svenska ord och direktoversatter dem till engelska sa blir det sa mycket gulligare an det riktiga engelska ordet!

 Kolla har;

tvattbjorn blir washbear, bjornbar blir bear berry, och jordgubbe blir soil man. Ok, har kanske ingen riktig poang har forutom att svenska spraket ganska ofta vacker uppstandelse har. Jia tycker det later som nan konstig karaktar i "Futurama", och de flesta tror att vi bara hittar pa nar vi pratar.

Det ska bli lite trakigt att komma hem till Lund och vara helt vanlig och aldrig vacka nagon reaktion och alltid fa sitt namn helt ratt uttalat. Sverige ar inte saaa exotiskt, men de flesta blir glada nar de hor att man ar dar ifran och ska beratta nagon langsakt historia om nan mormors mormor fran Goteborg. Och jag lyssnar talmodigt varje gang.

Av Elin - 18 maj 2009 21:44

Livet ar gott har i sodra Californien, men mandagar ar lika trakiga var man an befinner sig i varlden. Mitt huvud har officiellt checkat ut och graduerat, men min kropp befinner sig pa campus manga timmar per dag. Konstigt.


Helgen var all good. I lordags cyklade jag och Sophia till ett cafe i PB och at bagels och drack kaffe. Jag hittade en trave med Vogue och sen var jag tyst i 3 timmar. Trevligt sallskap. 

 Pa kvallen lyckades Marni overtala mig att snora pa dansskorna igen och bege sig ut i natten. Vi hangde pa Typhoon i PB och dansade och spelade det dar spelet som jag aldrig kan lara mig namnet pa, men dar man liksom puttar eller skjuter brickor pa ett bord och ska fa in dem i motstandarens mal. Shuffle board? Vara motspelare kunde inte lara sig mitt namn utan tyckte att Dandelion var battre. Jag kopte det - mitt namn har forlorat all sin mening i det har landet och Dandelion ar lika bra som nagot annat. En ros ar en ros liksom. Kvallen avslutades med efterfest dar vi bokstavligen talat klattrade pa vaggarna och halsade pa nagra grannar som satt runt ett bord kl 4 pa morgonen och spelade "Dungeons and dragons"...lord have mercy on their souls!


I sondags kom Angela, Giorgio och Yassin och hamtade mig och Elin for att aka och ata brunch. Stallet hette New Orleans och var...lustigt. Det var tema Mardi Gras pa hela restaurangen och maten var creolsk och fantastisk, men vi var de enda gasterna och i ett horn stog en ensam man och spelade trombon till playback musik. Vi appladerade mycket. Marnis sorority (jisses, nagon gang borde jag skriva lite om dem, de ar helt galna och inte pa ett positivt satt) anordnade en surftavling pa stranden i PB sa jag gick dit och glodde pa guldlockiga gossar som surfade och gjorde sig till. Inte sa dumt. 


Efter en promenad hem gjorde sig skolarbetet pamint och jag cyklade till Starbucks och satte mig och laste. Vid bordet intill satt 4 svenska killar och pratade vitt och brett om helgens bravader. Jag tjuvlyssnade sa att oronen holl pa att trilla av tills en jobbig man kom fram och ville veta var jag kom fran. For langsam och dum for att ljuga svarade jag sanningsenligt -"Sweden" och gossarna vid bordet intill tittade surt pa mig och efter det viskade de bara. Synd, men jag fick lite mer lasning gjort pa det viset iallafall.


Nu ar det forelasning som galler. 


For ovrigt traffade jag en passet igar - en mix mellan en pug (mops) och basset. Cute overload!

Presentation

Omröstning

Ar Elin bast?
 Ja
 Ja

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards